CPS - Bezdotykowy system zasilania
|
|
Bezdotykowy, indukcyjny system zasilania CPS (Contactless Power System) f-my VAHLE stanowi przełom w rozwoju systemów zasilania sprzętu ruchomego jak dźwigi, windy, podnośniki, transport jednoszynowy, przewóz ludzi, itp.
|
- Praca bezobsługowa pozwala na wysoki stopień wykorzystania sprzętu przy niskich kosztach.
- Brak ograniczeń szybkości ruchu i przyspieszenia sprzętu ruchomego.
- Brak hałasu i pyłu ze szczotek kontaktowych
- Możliwość działania w ekstremalnych warunkach otoczenia (np. pył, woda, lód i wiatr).
|
Kat.9d (PDF): (2,03MB) (2,04MB)
Zastosowania:
- Do dźwigów
- Dźwigi automatyczne
- Suwnice mostowe i bramowe
- Dźwigi kontenerowe
|
- Transport materiałów
- Przenośniki
- Automatyczne urządzenia obsługi magazynów wysokiego składowania
- Automatyczne podwieszane systemy transportowe
- Systemy automatycznego sortowania i dystrybucji
- Transport ludzi i instalacje windowe
- Kolejki w parkach rozrywki
|
Zasada działania
CPS dostarcza prądu elektrycznego wykorzystując zjawisko indukcji elektromagnetycznej, podobnie jak dzieje się to w transformatorze. Jednak w transformatorze oba uzwojenia, pierwotne i wtórne, są umieszczone na wspólnym rdzeniu ferromagnetycznym. Zapewnia to duży współczynnik sprzężenia ale uniemożliwia jakikolwiek ruch jednego uzwojenia względem drugiego.
|
|
Otwarty rdzeń Transformator CPS ma uzwojenie pierwotne wykonane w postaci długiej pętli, a uzwojenie wtórne jest umieszczone na otwartym rdzeniu który obejmuje tą pętlę uzwojenia pierwotnego pozwalając jednocześnie na wzajemny ruch względny obu uzwojeń. Efekt zmniejszenia współczynnika sprzężenia w otwartym rdzeniu jest kompensowany przez zwiększenie częstotliwości prądu uzwojenia pierwotnego.
Wielka częstotliwość Po stronie pierwotnej CPS działa przetwornica, która przetwarza lokalnie dostępny prąd trójfazowy na prąd jednofazowy wielkiej częstotliwości. Moc wyjściowa tej przetwornicy, po skompensowaniu współczynnika mocy do jedności, jest doprowadzona do pętli tworzącej uzwojenie pierwotne.
Napięcia wyjściowe Napięcie indukowane w uzwojeniu wtórnym jest prostowane i przetwarzane odpowiednio do potrzeb. Na wyjściu można zatem otrzymać jednocześnie prąd stały (DC) o niskim napięciu, prąd trójfazowy i prąd jednofazowy (AC).
|
Zalety CPS
W porównaniu z konwencjonalnymi metodami zasilania sprzętu ruchomego(jak np. za pomocą szynoprzewodów, czy kabli) technologia CPS oferuje następujące korzyści:
- Praca bezobsługowa pozwala na wysoki stopień wykorzystania sprzętu przy niskich kosztach.
- Brak ograniczeń szybkości ruchu i przyspieszenia sprzętu ruchomego.
- Brak hałasu i pyłu ze szczotek kontaktowych ponieważ przekaz mocy w CPS odbywa się bezdotykowo.
- CPS pozwala na większą tolerancję torowiska ze względu na szczelinę powietrzną pomiędzy cewką odbiorczą i uzwojeniem pierwotnym.
- Możliwość działania w ekstremalnych warunkach otoczenia (np. pył, woda, lód i wiatr).
- Najnowsze - wysokiej jakości - elementy elektroniczne zapewniają bardzo dużą sprawność systemu.
Ta innowacja - CPS - łączy w sobie wysoką sprawność, prostotę instalacji i absolutną niezawodność.
CPS w połączeniu z transmisją danych VAHLE SMG wyprzedza konwencjonalną technologię i otwiera nowy, ekscytujący rozdział - bezdotykowe przesyłanie zasilania i danych.
Dostępne falowniki wejściowe i moduły odbiorcze.
Specifikacja Techniczna | Falownik 45 kVA wiele odbiorników | Falownik 10 kVA wiele odbiorników |
Typ |
CPS®-PI-I45 |
CPS®-PI-I10 |
Moc wyjściowa |
45 kVA |
10 kVA |
Prąd wyjściowy |
70A |
70A |
Wymiary (LxWxH) |
580 x 306 x 290 mm |
430 x 306 x 185 mm |
Specifikacja Techniczna | Odbierak płaski | Odbierak płaski | Odbierak płaski | Odbierak typ E | Odbierak typ U |
Type |
CPS®-PU-08 |
CPS®-PU-07 |
CPS®-PU-09 |
CPS®-PU-22 |
CPS®-PU-13 |
Moc wyjściowa |
500 W |
1500 W |
3000 W |
22 kW |
1,3 kW |
Napięcie wyjściowe |
24 VDC |
560 i 24 VDC * |
560 i 24 VDC * |
560 i 24 VDC ** |
560 i 24 VDC |
Wymiary (LxWxH) |
310 x 210 x 98 mm |
405 x 245 x 108 mm |
640 x 300 x 134 mm |
180 x 290 x 275 mm |
117 x 155 x 152 mm |
Tolerancja ruchu |
+/- 20 mm |
+/- 10 mm |
+/- 10 mm |
+/- 15 mm |
+ 11 mm |
* w połączeniu z modułem elektroniki CPS-RE-05 **w połączeniu z modułem elektroniki CPS-SR-U45
Zastosowania
Transmisja danych w CPS
Typ Powercom CPS
|
|
Specifikacja Techniczna
Wymiary modułu elektroniki(LxWxH): |
114x64x89 mm |
Kod ochrony: |
IP 65 |
Ciężar modułu elektroniki: |
ca. 700 g |
Ciężar anteny: |
ca. 450 g |
Zakres dopuszczalnych temperatur: |
0-40°C |
Złącze: |
R 2,5/16 |
Napięcie zasilania: |
24 VDC |
Interfejs danych: |
Profibus DP lub kompatybilny |
Odległść do uzwojenia pierwotnego: |
10 to 20 mm |
Signal Delay: |
2 bity |
|
|
|
Całkowicie nowy VAHLE POWERCOM CPS wypełnia lukę w ofercie produkcyjnej VAHLE CPS. Ta nowoczesna technologia umożliwia wolną od zakłóceń komunikację pomiędzy wszystkimi ruchomymi elementami systemu ponieważ POWERCOM CPS jest zintegrowany z pierwotnym uzwojeniem CPS.
W tym uzwojeniu, obok częstotliwości 20 kHz użytej do zasilania, występuje sygnał danych w postaci fali nośnej z modulacją FSK, co zapewnia transmisję wolną od zakłóceń. |
Takie rozwiązanie zapewnia niezawodny interfejs danych do przenośników jednoszynowych, wózków naziemnych, itp., wykorzystujący 11-bitowym protokołem Profibus DP przy szybkości 19,2 kb/s. Można tworzyć struktury drzewiaste, pierścieniowe lub liniowe, ze skrzyżowaniami i separowanymi sekcjami. VAHLE POWERCOM CPS idealnie nadaje się do przenośników jednoszynowych, wózków naziemnych i innego, prowadzonego ścieżką, sprzętu do transportu materiałów.
|
|
System VAHLE POWERCOM CPS - zalety:
- Prosta integracja w pierwotnym uzwojeniu systemu CPS.
|
- Nie jest potrzebne sterowanie radiowe lub optyczne.
|
- Nie potrzeba dokonywać zmian strukturalnych w bazowej instalacji CPS.
|
- Kompaktowe wykonanie pozwala na wygodne rozmieszczenie modułów.
|
|
Instalacje
Windy
Klient/ Zastosowanie |
Wysokość ruchu [m] |
Liczba wind |
Miejscowość Kraj |
Moc na 1 windę |
Rok |
Thyssen Elevators/ TV Tower Moscow |
363 |
4 |
Moskwa Rosja |
6KW |
2003 |
Systemy naziemne (wyciąg)
Użytkownik |
Długość ścieżki [m] |
Liczba wózków |
Miejscowość Kraj |
Moc na 1 wózek |
Rok |
Skoda |
175 |
22 |
Mlada Boleslav Republika Czeska |
24 VDC / 0,5 KW |
1999 |
Skoda |
120 |
37 |
Mlada Boleslav Republika Czeska |
24 VDC / 0,5 KW |
1999 |
Volkswagen |
158 |
24 |
Anting, Shanghai Chiny |
24 VDC / 0,5 KW |
1999 |
BMW |
285 |
46 |
Monachium Niemcy |
560 VDC / 1,5 KW 24 VDC / 0,2 KW |
1999 |
Skoda |
100 |
6 |
Vrchlabi Republika Czeska |
24 VDC / 0,5 KW |
1999 |
Volkswagen |
160 |
10 |
Poznań Polska |
24 VDC / 0,5 KW |
2000 |
Volkswagen |
240 |
50 |
Wolfsburg Niemcy |
24 VDC / 0,5 KW |
2000 |
Volkswagen |
160 |
31 |
Anting, Shanghai Chiny |
24 VDC / 0,5 KW |
2000 |
Volkswagen |
115 |
15 |
Glachau Niemcy |
24 VDC / 0,5 KW |
2000 |
Ford |
240 |
10 |
Bahia Brazylia |
24 VDC / 0,5 KW |
2000 |
Volkswagen |
120 |
25 |
Bratysława Słowacja |
24 VDC / 0,5 KW |
2001 |
Volkswagen |
120 |
25 |
Bratysława Słowacja |
24 VDC / 0,5 KW |
2001 |
Volkswagen |
170 |
20 |
Anting, Shanghai Chiny |
24 VDC / 0,5 KW |
2001 |
SML / Ford |
148 |
23 |
Genk Belgia |
24 VDC / 0,5 KW zaw. ładowarkę akumulatorów |
2001 |
Karmann |
80 |
6 |
Osnabrück Germany |
560 VDC / 1,5 KW 24 VDC / 0,2 KW |
2002 |
Volkswagen |
160 |
36 |
Wolfsburg Germany |
24 VDC / 0,5 KW zaw. ładowarkę akumulatorów |
2002 |
Deckel Maho |
70 |
8 |
Pfronten Niemcy |
24 VDC / 0,5 KW |
2002 |
Deckel Maho |
70 |
8 |
Pfronten Niemcy |
24 VDC / 0,5 KW |
2002 |
Volkswagen |
68 |
8 |
Poznan Polska |
24 VDC / 0,5 KW |
2002 |
Volkswagen |
152 |
21 |
Poznan Polska |
24 VDC / 0,5 KW |
2002 |
Ford |
70 |
11 |
Saarlouis Niemcy |
24 VDC / 0,5 KW zaw. ładowarkę akumulatorów |
2002 |
Ford |
100 |
13 |
Saarlouis Niemcy |
24 VDC / 0,5 KW zaw. ładowarkę akumulatorów |
2002 |
Gampro |
150 |
2 |
Hechingen Niemcy |
48 VDC / 3,0 KW zaw. ładowarkę akumulatorów |
2002 |
Karmann |
70 |
8 |
Rheine Niemcy |
24 VDC / 0,5 KW |
2002 |
Cleanroom - pomieszczenia czyste
Użytkownik |
Długość ścieżki [m] |
Liczba wózków |
Miejscowość Kraj |
Moc na 1 wózek |
Rok |
IHI |
4 x 18 2 x 15 2 x 16 2 x 69 1 x 12 1 x 46 1 x 30 |
po 1 po 1 po 1 po 1 1 1 1 |
Tokio Japonia |
288 / 24 VDC, 40 KW 288 / 24 VDC, 40 KW 288 / 24 VDC, 40 KW 288 / 24 VDC, 6 KW 288 / 24 VDC, 6 KW 288 / 24 VDC, 6 KW 288 / 24 VDC, 6 KW
|
2002 |
IHI |
8 x 60 |
po 1 |
Taiwan |
288 / 24 VDC, 35 KW |
2003 |
Przenośniki jednoszynowe
Użytkownik |
Długość ścieżki [m] |
Liczba wózków |
Miejscowość Kraj |
Moc na 1 wózek |
Rok |
Tower Automotive |
1 x 122 1 x 182 |
17 17 |
Canton Mississippi USA |
680 / 24 VDC, 1,5 KW 680 / 24 VDC, 1,5 KW |
2002 |
Sekcje autonomiczne
Użytkownik |
Rozmiar celi |
Liczba cel |
Miejscowość Kraj |
Moc na 1 wózek |
Rok |
Volkswagen |
30 m2 |
58 |
Drezno Niemcy |
230VAC /350VDC 1,0 KW |
2000 |
|